مدیریت در ۴ ثانیه

از پله‌های دانشکده در کنار استاد پایین می‌آمد. ۱۰ دانشجو هم پشت ‌سرشان قدم بر‌می‌داشتند. وسط پله‌ها استادی با استادش رو به رو شد. سلام کردند. دست یکدیگر را فشردند. مختصری از فعالیت روزشان به هم هم‌ رسانی کردند. دوباره سه پله بیشتر پایین نیامده بود که خدمتگزار دانشگاه استاد را دید. برایش دست تکان داد. استاد گفت:«مرد بزرگ به ایست. کارت دارم. کارت را به کجا رساندی؟»

استاد به سرعت پله‌ها را پایین آمد. او هم سرعتش را زیاد کرد. یک سوال از استاد چقدر زمان‌بربود.

استاد به طبقه همکف که رسید، عذر خواهی کرد به طرف او رفت. وقتی برگشت گفت بازم ببخشید اول شما سوالتان را بفرمایید، بعد بقیه. همین که آمد بپرسد استاد اندازه‌ی چهار کف دست از او فاصله گرفت. بعد با انگشت اشاره زمین کنار پای او را نشان داد و گفت:«إ او اینجا چه کار می‌کند؟»

تا پایین را نگاه کرد، چشمش به گربه‌ی خپلی افتاد که نوک پایش را روی دُمش‌ گذاشته، گربه خیز برداشته تا رو پای او بپرد، چنان پرید سمت استاد و جیغ کشید.  نگهبان از اتاقش بیرون آمد و گفت: چه اتفاقی افتاده؟ استاد به نگهبان گفت جای گربه در راهروی دانشکده نیست. او رنگش پریده بود. همکلاسی‌هایش برایش از آبدارخانه آب و قند آوردند. آخرم نشد سوالش را مطرح کند. اما استاد صحنه را به خوبی مدیریت کرد.  به نظرم در خیلی مواقع مدیریت یعنی در زمان کوتاه بتوانی شرایط پیش آمده را  کنترل و سازماندهی کنی.

در جایی می‌خواندم:«مدیریت متضمن شیوهای منظم از تفکر است. با اصطلاحات اپراتور توصیف میشود. چه کاریباید انجام شود، چگونه باید انجام شود و چگونه میدانیم که چه زمانی انجام شده است. مدیریت رمز و راز نیست. یک روش عملیاتی است. مدیریت خوب باید منجر به ادغام منظم آموزش و جامعه شود.»

دکتر کولویندر پال  در کتاب «مدیریت آموزشی» چنین بیان کرد:«مدیریت مجموعهای از فرآیندها است که شاملمواردی مانند تصمیم گیری، حل مسئله و برنامه ریزی است. این فرآیندها شامل مدیریت منابع اعم از انسانی،مادی، مالی و زمان است. این فرآیندها به عنوان وظایف مدیران نیز شناخته میشوند

مهارتهای مدیریتی برتر برای توسعه

*فرناندز مورودو (۲۰۲۲) در مقاله‌ای تحت عنوان «چگونه ۱۲مهارت مدیریتی را که بیشتر به آن نیاز دارید توسعهدهید»  چنین مطرح کرد:«ممکن است یک لیست طولانی از مهارت های سخت و نرم مفید برای مدیران ارشدجمع‌آوری کرده باشید. با این حال، وقتی صحبت از افزودن بیشترین ارزش به میان می‌آید، می‌توانیم این موارد را بهچهار دسته مجزا تقسیم کنیم:

۱.مهارتهای بین فردی: یادگیری و رشد، کار تیمی، ایجاد اعتماد و چابکی، سرمایه روان‌ شناختی.

۲.مهارتهای حل مسئله و تصمیم گیری: برنامه ریزی مالی، هوش کسب وکار و تمرکز بر مشتری.

۳.مدیریت تیم و مهارتهای توسعه حرفهای: رهبری کاریزماتیک، انگیزه، ارتباطات، تیم سازی و مربیگری.

۴.مهارت‌های سازمانی: تفکر استراتژیک، مهارت‌های مدیریت زمان، حس‌سازی، یا روندها و تشخیص الگو.

۵.مهارتهای ارتباطی و رهبری: ایجاد انگیزه، به روز رسانی و همکاری.

علاوه بر این مهارت‌های سنتی، خوب است به یاد داشته باشید که مدیران باید به طور مداوم مجموعه‌هایمهارت‌های جدیدی را در این دنیای به سرعت در حال تکامل بیاموزند. این مهارت‌ها عبارتند از هوش فناوری، چابکی،تصمیم‌گیری مبتنی بر داده و رهبری هدف‌محور.

مدیریت یک شغل چالش برانگیز با تقاضاهای روزافزون در محیطی سیال و غیرقابل پیشبینی است. برای اینکه امروزیک مدیر خوب باشید، باید مجموعه مهارتهای مختلفی را توسعه دهید. عاقلانه است که بر روی تسلط بر چندمهارت ضروری تمرکز کنید که به عنوان یک پلتفرم پایه محکم برای رشد در خدمت شما هستند.»

اگر مدیریت را یک بازی پینگ پنگ فرض کنید ابتدا شما باید به قوانین بازی مسلط باشید. آموزش‌های لازم در این زمینه را کسب کنید. در مقابل حریفتان باید آماده باشید. از چرخش در بازی مطلع باشید. تا بازی را هدفمندانه‌تر و حرفه‌ای‌تر پیش ببرید. برای حرفه‌ای‌تر شدن باید تمرین زیاد داشته باشید. یعنی یک مدیر صرف اینکه مدیر‌ست و دیگر نیاز به گذراندن دوره‌ی آموزشی ندارد، دیگر نیاز به مشاوره ندارد، قواعد را هم از قبل آموخته نباید اکتفا کند. باید هر لحظه تلاش کند و از خودش فرد بهتری بسازد. برای تغییراتی که هر لحظه رخ می‌دهد آمادگی لازم را داشته باشد.

✍🏻صدف پورمنصف

*https://www.betterup.com/blog/functions-of-management?hs_amp=true

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *