چابکی سازمان در ۳دقیقه

+اگر مدیر و کارکنان در زمین فوتبال  قرار بگیرند، برای سرعت عمل از چه چیزی باید بهره‌مند شوند؟

حالا چرا سرعت؟

+مهمترین مسئله در فوتبال سرعت‌ست.

به نظرم توپ و مهارت‌های حرکتی مهمترست.

+تصمیم‌گیری در مسیر بازی با توپ مهم‌ست. مهارت حرکتی از همان سرعت می‌آید. در واقع چابکی اینجا معنا پیدامی‌کند.

آنقدر قلمبه کلامت را هوا نکن.

+ خنده‌کنان می‌گوید: وقتی پرش درجا را تمرین می‌کنی

وسط حرفش می‌پرد، می‌گوید: چابکی اینجاست.

+با چه چیزی کلید می‌خورد؟

تمرین.

+تمرین در هرموردی بخشی از کارست اما کلیدواژه ورود به آن چیه؟

کله ملاق.

 همان‌طور که متوجه شدید در این یادداشت می‌خواهیم از چابکی سازمان صحبت کنیم. چابکی سازمانی توانایی یک سازمان مشخص برای واکنش سریع و موثر به تغییرات بازار، صنعت یا محیط کسب و کاراست. این امر شامل انعطاف پذیری ، تطابق پذیری و توانایی در جهت چرخش استراتژیها یا عملیات در صورت نیازبرای ماندن در رقابت و برآوردن نیازهای مشتریان یا ذینفعان است.

چابکی سازمانی را می توان از طریق روش‌های مختلف به دست آورد، مانند اجرای روشهایچابک، اتخاذ طرز فکرچابک، پرورش فرهنگ نوآوری و همکاری، و سرمایه گذاری در فناوری و زیرساخت‌هایی که از چابکی پشتیبانی میکند.

*ویژگیهای کلیدی سازمان چابک

«انعطاف پذیری: توانایی سازگاری سریع با شرایط متغیر بازار، نیازهای مشتری و روندهای نوظهور.

همکاری: فرهنگ کار تیمی و همکاری متقابل را تشویق میکند.

نوآوری: تمرکز بر آزمون و خطا، خلاقیت و بهبود مستمر برای هدایت نوآوری و جلوتر ماندن از رقبا.

مشتری مداری: درک عمیق از نیازها و ترجیحات مشتری که همه فرآیندهای تصمیم گیری را آگاه میکند.

یادگیری مستمر: تعهد به یادگیری و توسعه مداوم برای به روز ماندن با روندهای صنعت و بهترین شیوهها.

۳عنصر کلیدی چابکی سازمانی

هنگام ارزیابی چابکی یک سازمان، توجه به سه جزء ضروری  است:

-چابکی رهبری: به توانایی رهبران چابک برای مدیریت تغییر و ترویج فرهنگ نوآوری و همکاری اشاره دارد. این  امر نیاز به ارتباط موثر، تشویق استقلال، اعتماد و مسئولیت پذیری در میان اعضای تیم دارد.

-چابکی فرهنگی: توانایی درک، ادغام و عملکرد مؤثر در محیطهای فرهنگی متنوع.

-چابکی تجاری: توانایی مدل عملیاتی یک سازمان برای انطباق سریع و پاسخگویی سریع به شرایط متغیر بازار ونیازهای مشتری. این امر سبب انعطاف پذیری ساختاری و عملیاتی در سازمان میشود.

مزایای چابکی سازمانی

-افزایش رضایت مشتری

-بهبود رضایت کارکنان

-افزایش انعطاف پذیری کسب و کار

-افزایش بهرهوری

-بهبود نتایج اقتصادی»

چرا مهم است دانشگاه‌ها یاد بگیرند با چابکی حرکت کنند؟

*ایجاد مهارت های رهبری کارآفرینانه به تصمیم‌گیرندگان دانشگاه کمک می کند تا سریع و با انعطاف پذیری بیشتری سازگار شوند.

پروفسور مری استوارت، معاون دانشگاه لینکلن چنین بیان می‌کند:«ما در زمان تغییرات سریع و مخرب زندگی میکنیم. ممکن است این بیماری همه گیر باشد که اکنون نگران آن هستیم، همچنین شاهد تغییراتی در ساختارهایسیاسی و اجتماعی هستیم و روابط خود را با اتحادیه اروپا بسته‌ایم. چیزهایی که فکر می‌کردیم گیر کرده‌اند در حالاز بین رفتن هستنداگر قرار است دانشگاه‌ها در میان این پس‌زمینه تغییرات چشمگیر مرتبط باقی بمانند، رهبریچابک و کارآفرین بسیار مهم است.

وی پیشنهاد می‌کند «دانشگاه‌ها نفوذپذیرتر شوند. آن‌ها باید از سبک‌های سنتی رهبری اجتناب کنند تا بپذیرند که دیگر  تنها خالق دانش نیستند. شبکه‌ای گسترده‌تر از مشارکت‌ها ایجاد کنند و با بقیه جامعه منعطف‌تر باشند. این امر به رهبران کمک میکند تا رویکرد کارآفرینانهتری اتخاذ کنند زیرا آنها دیگر در خلاء تصمیم نمیگیرند. بنابراین وقتی تصمیم می‌گیرید، زمینه کافی برای تصمیم‌گیری سریع وجود دارد. پروفسور استوارت بیان می‌کند می‌توانید چشم انداز را اسکن کنید و جلوتر باشید، فقط در صورتی می‌توانید این کار را انجام دهید که به درستینفوذپذیر باشید

همچنین وی بیان می‌کند:«احساس راحتی در برابر ریسک و یادگیری از شکست، مهارت‌های کلیدی‌ست که رهبران دانشگاه باید روی آن‌ها سرمایه گذاری کنند. ریسک، عنصر کلیدی رویکرد کارآفرینانه و سبک رهبری است. این در مورد اطمیناناز  اطلاعات کافی داشتن صدق می‌کند، اما نه بیش از حد مانور دادن روی تصمیم گیری. در این صورت اگر شکست خوردید، افراد پشت شما خواهندبود، در غیر این صورت هرگز نوآوری نخواهید کرد.

ما  در  دانشگاه لینکلن کارهای زیادی برای حمایت از همکاران انجام می دهیم تا در فضایی که ثابت نیست احساساطمینان کنند

ایان دان، استاد گروه دانشگاه کاونتری معتقد است «مؤسساتی که از تجربیات کووید-۱۹درس گرفتند، در عصر پس از همه‌گیری،  با توجه به تحول دیجیتال، از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد. آقای دان معتقد است بین مؤسساتی که به یادگیری آنلاین واکنش نشان می‌دهند و مؤسساتی که تغییرات گسترده‌تری را که می‌تواند پایهدیجیتالی محکمی برای آینده ایجاد کند، واکنش نشان می‌دهند تفاوت آشکاری وجود دارد. آقای دان می‌گوید: «اینلحظه فرصتی است تا همه چیز را در یک کل منسجم‌تر گرد هم بیاوریم. ما تجربه زیادی در ساخت پردیسهای فیزیکی داریم، اما اکنون در حال یادگیری نحوه ساخت یک پردیس دیجیتال هستیم. این امر  نه تنها به یک تغییر در طرز فکر بلکه به درک عمیق سازمان نیز نیاز دارد.»

✍🏻صدف پورمنصف

https://businessmap.io/agile/agile-at-scale/organizational-agility

https://www.timeshighereducation.com/hub/p/why-its-important-universities-learn-move-agility

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *