نوبرانه‌ی تربیتی

دکتر علی عبدالعالی در استوریی در اینستاگرام پرسید:

از نظر شما خرید میوه نوبرانه ولو گران 

-کارخوبی‌ست

-کار بدی‌ست

-بستگی به وضعیت جیبمان دارد

🔘درصد پاسخ‌دهندگان به گزینه‌ها به شکل زیرست:

۱.کارخوبی‌ست(۶درصد)

۲.کار بدی‌ست(۴۵درصد)

۳.بستگی به وضعیت جیبمان دارد(۴۹ درصد)

🔻پاسخ دکتر علی عبدالعالی به شرح زیر‌ست؛

«با کمال احترام برای تمام نظردهندگان، بنده قویاً با گزینه دو موافقم یعنی کاربدی‌ست. اینکه فرزندمان یاد بگیرید  همیشه همه‌چی در دسترس نیست. بهترین کلاس درس است.  برعکس بچه‌ای که هر وقت هرچیز را خواسته به آن رسیده، بدون شک در تربیتش اخلال ایجاد می‌شود. اصولاً وقتی فرزند ما بفهمد  که همین چغاله و گوجه‌ای که هوس کرده را خیلی  از همسالانش هم هوس کردن ولی نمی‌توانند بخرند ، او هم یاد می‌گیرد که بخاطر  همنوعانش چشم پوشی کند. بهترین کلاس درس است.»

 🔻🔻پاسخ صدف پورمنصف به شرح زیر است؛

«من هم با کمال احترام به دکتر علی عبدالعالی گرامی و سایر پاسخ دهندگان عزیز عرض می‌کنم؛ گاهی پول دارید  و کودک هم کار اشتباهی ازش سرزده، او را تنبیه می‌کنید و نمی‌خرید.  کار کاملاً درستی‌ست. معتقدم لزوماً هر خواسته کودک را اجابت کردن محبت نیست. آنان را نباید لوس بار بیاوریم. این موضوع را هم کاملاً درک می‌کنم. گاهی لازم‌ست در برابر خواسته‌های آنان «نه» گفت. «نه» گفتن را باید به کودکان آموخت و به آن‌ها فهماند «نه» گفتن به معنای دوست نداشتن آن‌ها نیست. اما در برابر یک چیز اگر «نه» گفتید، مثلاً امروز گوجه سبز نمی‌خرم. تا آخر سر‌حرفتان بایستید. با تکرار خواسته‌اش در طول روز کوتاه نیایید. اگر او برای خواسته‌ای که شما رد کردید گریه کرد باز هم  به هیچ وجه کوتاه نیایید. چون باید یادبگیرد با گریه نمی‌تواند هرچیزی را بدست آورد.  اما اگر  فرزندتان بالای ۲ سال‌ست، بهترست به او بگویید: «حالا الان «نه » بعد از اینکه رفتیم دم در خانه‌ خاله  و من کتاب  را تحویل دادم،  در حال برگشت  چغاله می‌خرم.» کم‌کم با توقف به جا، او را با صبر آشنا خواهید کرد.

در کل اگر پول در جیبتان هست و توانایی خرید دارید چه اشکالی دارد که چغاله برای او بگیرید. او هم از زندگیش لذت ببرد. کودکی هیچ وقت تکرار نمی‌شود و لازم نیست قدرت خود را همیشه به رخ بکشید. حرف خودتان را به کرسی بنشانید. به یاد داشته باشید احترام به شخصیت کودک یعنی اینکه شما با توجه به خواسته‌ و نیازهای او گام بردارید و تصمیم بگیرید. 

به اعتقاد من نوبرانه در یک جمع مثل مدرسه‌ی دولتی نباید برد.  که دل کودکان دیگر برای آن ضعف رود. اما در منزل می‌توانید با توجه به  وسعتان و موقعیت فرزندتان دعوت کودک را لبیک گویید.»

 

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *