تا‌کنون به مهارت‌های مدیریتی خود اندیشیدید؟

تا حالا به مهارت‌های مدیریتی خود اندیشیدید؟

تعریف می‌کرد؛ به مدیری در سازمانی مراجعه کرده،  مشکلاتش را واو به واو برایش مطرح کرده، در حین صحبت‌هایشمدیر سر تکان داده اما وزمانی که  مدیر برای آن مشکل گام بر داشته، «اومده ابروشو درست کنه، زد چشمشم کور کرده.» چندبار تاکنون با چنین مدیرانی مواجه شدید؟ ضعف کار در چیست؟

مهارت‌های مدیریت چیست؟

در پاسخ به این سوال، ایگناسیو فرناندز مورودو(۲۰۲۲) به طور خلاصه، مهارت‌های مدیریت را چنین بیان می‌کند؛شایستگی‌هایی هستند که به مدیران کمک می‌کنند بهتر رهبری کنند، انگیزه دهند، سازماندهی کنند، برنامه‌ریزی کنند،بودجه‌بندی کنند و مشکلات را حل کنند. مدیران چه با تعیین اهداف تیمی که به اهداف سازمانی نردبانی می‌رسند، چهبرای استخدام جدید، از تعداد انگشت شماری از مهارت‌های ضروری برای انجام هر یک از جنبه‌های شغل خود استفادهمی‌کنند.

شما می توانید مهارت های مدیریتی را در طیف گسترده‌ای از مشاغل و صنایع خارج از مدیریت افراد اعمال کنید. بنابراین بسیاری از مهارت‌های مورد نیاز بین نقش‌های مختلف قابل انتقال هستند. از مدیریت میانی گرفته تاکارآفرینان، مهارت‌های مدیریتی دارایی با ارزشی برای اکثر حرفه‌ای‌ها هستند.

مهارت‌های برتر مدیریتی چیست؟

در پاسخ به این سوال نیز فرناندز مورودو(۲۰۲۲)  می‌گوید: ممکن است یک لیست طولانی از مهارت‌های سخت و نرممفید برای مدیران ارشد جمع آوری کرده باشید. با این حال، وقتی صحبت از افزودن بیشترین ارزش به میان می‌آید،می‌توانیم این موارد را به چهار دسته مجزا تقسیم کنیم:

مهارت‌های بین فردی: یادگیری و رشد، کار تیمی، ایجاد اعتماد و چالاکی

مهارت‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری: برنامه‌ریزی مالی، هوش تجاری و تمرکز بر مشتری

مدیریت تیم و مهارت‌های توسعه حرفه‌ای: نفوذ، انگیزه، ارتباطات، تیم‌سازی و مربیگری

مهارت‌های سازمانی: تفکر استراتژیک، مهارت‌های مدیریت زمان، حس‌سازی، یا روندها و تشخیص الگو

مهارت‌های ارتباطی و رهبری: ایجاد انگیزه، به روز رسانی و همکاری

علاوه بر این مهارت‌های سنتی، خوب است به یاد داشته باشید که مدیران باید به طور مداوم مجموعه‌های مهارت‌هایجدیدی را در این دنیای به سرعت در حال تکامل بیاموزند. این مهارت‌ها عبارتند از هوش فناوری، مدیریت چابک،تصمیم‌گیری مبتنی بر داده و رهبری هدف‌محور.

۱۲ مهارت اساسی مدیریت را نیز چنین مطرح کرد:

هماهنگی

جهت دهی

رهبری

سازمان

برنامه ریزی

ارتباط شفاف

پاسخگویی و مالکیت

مربیگری( کوچینگ)

مدیریت زمان

مشارکت

گوش دادن فعال

حل مسئله

چگونه می توان مهارت‌های مدیریتی را بهبود بخشید؟

دانشگاه کانادا غرب در سال ۲۰۲۳ در پاسخ گفت: –همدلی: یک راه عالی برای توسعه مهارت‌های مدیریتی این است کهجنبه همدلانه زندگی شخصی خود را به زندگی کاری نیز وارد کنید. برای مدیریت افراد، ابتدا باید بر مراقبت واقعی ازآنها تمرکز کنید. شما می‌توانید این ویژگی مدیر بودن را با گفتگوهای انفرادی با اعضای تیم خود بهبود بخشید،مسائلی را که آنها در محل کار در سر می‌گذرانند را درک کنید، از آنها در مورد زندگی شخصی‌شان بپرسید و آیا آنهاراحت در مورد آن حرفی را به اشتراک می‌گذارند و سعی کنید با آنها ارتباط انسانی برقرار کنید.

مدیریت خرد نکنید: در حالی که توصیه می‌شود از آنچه در تیم می‌گذرد آگاه باشید، از تحمیل قدرت خودداری کنید. اگر به مدیریت خرد متوسل شوید، این احتمال وجود دارد که استرس زیادی داشته باشید و به اعضای تیم شما نیزمنتقل شود. به اعضای تیم خود برای انجام کارهای اختصاص داده شده اعتماد کنید و به آنها فضا بدهید. درک کنیدکه هر فردی سرعت متفاوتی دارد و برداشت متفاوتی از وظایف دارد. فقط در صورت لزوم در روند کاری آنها دخالت کنید.

بیان مناسب: به عنوان یک مدیر، باید با مدیران ارشد و تیم رهبری تعامل داشته باشید. با این حال، هنگامی که با افرادحرفه ای در یک موقعیت بالاتر سروکار دارید، مهم است که بدانید چگونه خود را بیان کنید. اطمینان حاصل کنید کهحالت، زبان گفتاری، لحن و زبان بدن شما تدافعی یا بی ادبانه نباشد. در حین برقراری ارتباط با مدیران ارشد، گوشدادن فعال به همان اندازه که ارتباط موثر مهم است، اهمیت دارد.

مهارت‌های ارائه: مهارت‌های ارائه خوب یک ویژگی مهم برای افراد در یک موقعیت مدیریتی است. به عنوان یک مدیر،باید داده‌ها را به ذینفعان و تیم رهبری سازمان ارائه دهید تا رشد، موفقیت تیم، چالش‌ها و بودجه مورد نیاز را گزارشکنید. به یاد داشته باشید، این یکی از معدود راه‌هایی است که می‌توانید ارتباط موثری با مدیران ارشد خود داشتهباشید. مهارت‌های ارائه بی‌عیب و نقص به ایجاد یک اثر ماندگار کمک می‌کند و می‌تواند به رشد شغلی شما کمک کند.

گریس هی(۲۰۲۳) در پاسخ به این سوال گفت: مدیرانی که احترام قائل هستند، معمولاً الگو هستند. رهبران قابل احترامدارای اعتماد به نفس، قطب‌نمای اخلاقی و استقامت برای به دوش کشیدن مسئولیت‌های  سنگین هستند. کارکنان بهاحتمال زیاد از رهبرانی پیروی می‌کنند که این ویژگی‌ها را نشان می‌دهند.

⭕️در نتیجه معتقدم مهارت از سواد مهمتر است، همان‌طور که خلاقیت از سواد مهمتر است.

⭕️شما چه اقدامی برای مهارت‌های مدیریتی خود انجام دادید؟

✍🏻صدف پورمنصف

Ignacio Fernandez Morodo (2023). How to Develop the 12 Management Skills You Need Most,https://www.betterup.com/blog/functions-of-management?hs_amp=true

University Canada West(2023). Can you improve your managerial skills,

https://www.ucanwest.ca/blog/education-careers-tips/how-can-you-improve-your-managerial-skills/

Grace He, 22 Top Management Tips for Leaders in 2023,https://teambuilding.com/blog/management-tips

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *