باغی را تصور کنید که سازمان آموزشی است، مدیریت چنین سازمانی را ۱درخت چنار برعهده گرفته است. درختان گیلاس معلمان این مجموعه هستند. ۵درخت گلابی معاونین مدرسه هستند. که با احترام به طبیعت، جو سازمانی بازی برای آن رقم زدهاند،با آبیاری مناسب، کوددهی مناسب و سم پاشی به موقع، سبب رشد گل و گیاههای سازمان که همان دانشآموزان هستند شدهاند. والدین هم خاک این باغ را تشکیل دادند. برای پایداری و حفظ سبزی آن هریک از عوامل سازمانی باید مشارکت کنند.
در واقع مدرسه سبز چیزی فراتر از برنامه درسی و بیش از آجر و ملات است. این مدرسه ای است که در آن جامعه برایحمایت از پایداری جهانی و اقدامات اقلیمی با یکدیگر همکاری می کند. یک مدرسه سبز دانش آموزان را آماده میکند تا جهان را به سوی آینده ای سالم تر، پاک تر و پایدارتر هدایت کنند.
از نظر کاتیا برونتی، یک مدرسه پایدار دارای ویژگی های زیر است:
-زیرساخت سبز: ساخته شده با مواد پایدار و یک سیستم انرژی تجدید پذیر (پنل های خورشیدی و توربین هایبادی)، مدارس پایدار دارای باغ های سبزیجات ارگانیک هستند که می توان از آنها برای آموزش تغذیه سالم استفادهکرد.
-مدیریت زیستمحیطی: برنامههای باریافت زباله، کمپوستسازی و استفاده مناسب و کارآمد از آب ترویج داده میشود.
-مشارکت جامعه: مدارس برنامههای آموزش محیطزیست را به جامعه محلی ارائه میکنند و با شرکتها برایاجرای شیوههای پایدار مشارکت میکنند.
-روش شناسی آموزشی: روش شناسی دانشآموز محور، با تاکید بر یادگیری تجربی و مشارکتی. این شامل اقداماتدر فضای باز، توسعه مهارتها و آموزش کارآفرینی است.
✍🏻صدف پورمنصف
https://centerforgreenschools.org/about/what-green-school
https://katiabrunetti2.medium.com/green-schools-transforming-education-to-save-the-planet-67026dfb6955
آخرین دیدگاهها