گزینه‌ی سوم: تربیت واژه‌ها

در سریال ترکی «دانه‌های مروارید»، استاد ادبیات گفت: «وقتی  دو گزینه جلوت می‌ذارن، یکی از اون یکی بدتره، تو باید گزینه سوم را خلق کنی که به ذهن کسی نرسیده.»

-نقاشی بکشیم یا خاله‌بازی کنیم؟

+قصه‌‌گویی.

-یکی بود یکی نبود.

+زیر میز یکی نشسته بود.

-با کتاب‌ها بازی می‌کرد.

+برای واژه‌ها نقاشی می‌کرد.

-واژه‌های زخمی رو از کتاب جدا می‌کرد.

+سر واژه‌های تیز رو با سوهان صاف می‌کرد.

-برای واژه‌های نمکی خیار پوست می‌گرفت.

+برای واژه‌های شیرین آبمیوه‌گیری را آماده می‌کرد.

-کره‌مال و پودرمال واژه‌های خام را سرخ می‌کرد.

+کاغذها را توی آب خیس می‌کرد.

-چرا؟

+تا شنا را به واژه‌ها یاد بده.

+اگر شنا بلد نبودند؟

+با نقطه، ویرگول برایشون غریق نجات می‌آورد.

از کودکان بخواهید برای واژه‌ها غذا، لباس ، یک نوع ورزش، یک تفریح بسازند. دیالوگ‌ها را ادامه بدهند.

برای واژه‌های خجالتی دعوت‌نامه بنویسند.

پناه‌گاه واژه‌های ترسناک را توصیف کنند.

برای واژه‌های خوشمزه غذا تهیه کنند.

برای واژه‌های تشنه آب ذخیره کنند.

برای واژه‌های گرسنه طرز تهیه غذا بنویسند.

برای واژه‌های دوست‌داشتنی مهمانی ترتیب دهند.

از کودکان بپرسید:

نوشتن را با ادویه ترجیح می‌دهند یا مخلفات کنار غذا؟

نوشتن همان قدرت دیدن است که در واژه‌ها قابل لمس است.

✍🏻صدف پورمنصف

 

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *