فرآیند تصمیم‌گیری

«هنگامی که مصمم به عمل شدید، درهای تردید را مسدود سازید.»

نیچه

تا حالا شده سر هدیه خریدن برای دوستی بین دو گزینه تردید پیدا کنید؟

تا حالا شده به رستوران بروید سر انتخاب غذا بین چند گزینه تردید کنید؟

تا حالا شده بین کارهای پیشنهادی در انتخاب یک گزینه تردید کنید؟

لائویان(۲۰۲۲)، ۷مرحله فرآیند تصمیم گیری را چنین مطرح کرد؛

مرحله۱: تصمیمی که باید گرفته شود، را مشخص کنید.

هنگامی که تصمیم را شناسایی می کنید، چند سوال از خود بپرسید:

-مشکلی که باید حل شود چیست؟

-با اجرای این تصمیم چه هدفی را در نظر دارید؟

-موفقیت را چگونه می توان ارزیابی کرد؟

این سوالها، همگی تکنیک‌های هدف گذاری مشترکی هستند که در نهایت به شما کمک می‌کنند تا راه‌حل‌های ممکن را پیدا کنید. وقتی مشکل به وضوح تعریف شد، اطلاعات بیشتری در اختیار خواهید داشت تا بهترین تصمیم را برای حل مشکل بگیرید.

مرحله ۲:جمع آوری اطلاعات مرتبط

جمع آوری اطلاعات مربوط به تصمیمی که گرفته می‌شود گام مهمی برای تصمیم گیری آگاهانه است. آیا تیم شما  سوابق اطلاعات مرتبط با موضوع را دارد؟ آیا قبلاً کسی برای حل این مشکل تلاش کرده است؟

همچنین مهم است که به دنبال اطلاعات خارج از تیم یا شرکت خود باشید. تصمیم گیری موثر نیازمند اطلاعاتی از منابع مختلف است. منابع خارجی را بیابید، خواه انجام تحقیقات بازار، کار با یک مشاور یا صحبت با همکارانی در یک شرکت متفاوت که تجربه مرتبط دارند. جمع آوری اطلاعات به تیم شما کمک می کند تا راه‌حل‌های مختلف برای مشکل شما را شناسایی کند.

مرحله ۳: راه حل‌های جایگزین را شناسایی کنید.

این مرحله شما را ملزم می‌کند که به دنبال راه‌حل‌های مختلف برای مشکل مورد نظر باشید. یافتن بیش از یک جایگزین ممکن در هنگام تصمیم گیری کسب و کار مهم است، زیرا ذینفعان مختلف ممکن است بسته به نقش خود نیازهای متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت به دنبال یک ابزار مدیریت کار است، تیم طراحی ممکن است نیازهای متفاوتی نسبت به یک تیم توسعه داشته باشد. انتخاب درست یک راه حل ممکن است راه حل درستی نباشد.

مرحله ۴:شواهد را بسنجید.

این زمانی است که شما تمام راه‌حل‌های مختلفی را که ارائه کرده‌اید انتخاب می‌کنید و تجزیه و تحلیل می‌کنید که چگونه به مشکل اولیه شما رسیدگی می‌کنند. تیم شما شروع به شناسایی مزایا و معایب هر گزینه می‌کند و جایگزین‌ها را از آن انتخاب‌ها حذف می‌کند.

چند روش متداول وجود دارد که تیم شما می تواند شواهد گزینه‌ها را تجزیه و تحلیل و سنجش کند:

-فهرست مزایا و معایب

-تجزیه و تحلیل SWOT

-ماتریس تصمیم گیری

مرحله ۵:از بین گزینه‌ها انتخاب کنید.

قدم بعدی این است که تصمیم نهایی خود را بگیرید. تمام اطلاعاتی را که جمع آوری کرده‌اید و اینکه چگونه این تصمیم ممکن است بر هر ذینفع تاثیر بگذارد را در نظر بگیرید.

گاهی اوقات تصمیم درست یکی از گزینه‌ها نیست، بلکه ترکیبی از چند گزینه متفاوت است. تصمیم‌گیری مؤثر شامل حل خلاقانه مسئله و تفکر خارج از چارچوب است، بنابراین خود یا تیم‌هایتان را به گزینه‌های واضح محدود نکنید.

انتخاب تنها یک تصمیم می‌تواند به معنای از دست دادن مزایای دیگران باشد. اگر می‌توانید، سعی کنید گزینه‌هایی را بیابید که فراتر از گزینه‌های ارائه شده است.

مرحله ۶:اقدام کنید.

هنگامی که تصمیم گیرنده نهایی چراغ سبز نشان می‌دهد، وقت آن است که راه حل را عملی کنید. برای ایجاد یک برنامه اجرایی وقت بگذارید. تا تیم شما برای مراحل بعدی در یک راستا باشد. سپس وقت آن است که برنامه خود را عملی کنید و پیشرفت را زیر نظر بگیرید تا مشخص کنید آیا این تصمیم خوب بوده  یا خیر.

مرحله ۷:تصمیم خود و تأثیر آن (هم خوب و هم بد) را مرور کنید.

هنگامی که تصمیم گرفتید، می توانید معیارهای موفقیتی را که در مرحله ۱بیان کردید، زیر نظر بگیرید. از این طریق تعیین می‌کنید که آیا این راه حل با معیارهای موفقیت تیم شما مطابقت دارد یا خیر.

در اینجا چند سؤال وجود دارد که باید هنگام بررسی تصمیم خود در نظر بگیرید:

-آیا مشکلی را که تیم شما در مرحله ۱ شناسایی کرده بود، حل کرد؟

-آیا این تصمیم تأثیر مثبت یا منفی بر تیم شما داشته است؟

-کدام ذینفعان از این تصمیم منتفع شدند؟

-کدام سهامداران تحت تاثیر منفی قرار گرفتند؟

اگر این راه حل بهترین جایگزین نباشد، تیم شما ممکن است از استفاده از یک فرم تکراری مدیریت پروژه سود ببرد. این تیم شما را قادر می سازد تا به سرعت خود را با تغییرات وفق دهید و با منابعی که در اختیار دارید بهترین تصمیم را بگیرد.

✍🏻صدف پورمنصف

Sarah Laoyan(2022),important steps in the decision making process.https://asana.com/resources/decision-making-process

                                                

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *