تعریف میکرد؛ یک روز پایش را روی سه کنج فرش پذیرایی گذاشت. پایش خیس شد. خدمتکار خانه را صدا زد. به او گفت: چرا اینجا خیسه؟
خدمتکار گفت: چیزی نیست، آبی که به گلدان برگ سبز دادم، از زیر گلدان جاری شده و اینجا را خیس کرده.
او گفت: این برگ سبز که مصنوعیه.
خدمتکار گفت: واقعن. من هر روز آن را آب میدهم.
صاحبخانه سریع خم شد، دستی روی فرش کشید، آن پوسیده شده بود.
*شوماکر و همکاران (۲۰۲۳) بیان میکنند؛ زمانی رهبر بهتری میشوید که شنونده بهتری شوید. گوش دادن فعال مستلزم این است که با دقت به سخنران گوش دهید، بفهمید که چه میگوید، پاسخ دهید و در مورد آنچه گفته میشود فکر کنید، و اطلاعات را برای بعد حفظ کنید. این کار هم شنونده و هم گوینده را به طور فعال در مکالمه درگیر نگه میدارد و این یک عنصر اساسی برای رهبری دلسوزانه است.
گوش دادن فعال و بازتاب، پاسخ دادن و بازخورد دادن همیشه آسان نیست. در اینجا چند نکته مفید برای گوش دادن فعال برای مدیران آورده شده است:
-به رفتار و زبان بدن گوینده بسیار توجه کنید تا درک بهتری از پیام او به دست آورید.
-همراه با نشانههای بصری مانند تکان دادن سر و تماس چشمی، واکنش نشان دهید که دنبال میکنید.
-از وقفه های احتمالی مانند بی قراری و قدم زدن اجتناب کنید.
-پیام را ارزیابی نکنید و نظر خود را ارائه نکنید، بلکه به سادگی کاری کنید که گوینده احساس کند شنیده شده و معتبر است.
در نقش مدیر یا خدمتکار فرقی ندارد، هریک از ما باید یک گوش شنوا داشته باشیم تا مسیر را به درستی بپیماییم.
Bradley E. Shumaker, Shaurav Sen Deirdre G. Robinson, Sarah Nabors, Stephen Martin, Elisa Mallis, Hamish Madan(2023).What Is Active Listening?,ccl.org
✍🏻صدف پورمنصف
آخرین دیدگاهها