فرض کنید رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان هستید، برای ارتقای توسعهی فردی اعضای باشگاه نیاز به برقراری کارگاههای مستمر آموزشی دارید، اما چون اعتقادی به یادگیری مستمر ندارید، و معتقدید هر آنچه از قبل آموختید کافی ست، برای برقراری کارگاه تلاشی نخواهید کرد حتا شاید مانع برگزاری آن هم شوید. هزینهای که برای این کارگاه صرف میشود را در جای دیگر خرج کنید.
*برارپور (۱۳۸۵) به نقل از کامینگز و ورلی در کتاب« تحول و توسعه سازمان» میگوید: « دگردیسی سازمانی، تحولی جدید در توسعه سازمان است و در مورد معنا و مفهوم آن ابهاماتی وجود دارد. ۳ نوع برنامه تحول در ارتباط با این پیشینه توصیف میشود:
۱-تغییر فرهنگی: یعنی به مدیران ارشد و رهبران کمک شود تا فرهنگ فعلی را عارضه یابی کرده و تغییرات ضروری را در مفروضات اساسی و ارزش های برجسته کننده رفتارهای سازمانی ایجاد کنند.
۲-خود طراحی: سازمان های خود طراح ، سازمانهایی با ظرفیت تغییر بنیادین میباشند. ایجاد این سازمانها فرآیندی به شدت مشارکتی است و در آن ذی نفعان مختلفی جهت گیری راهبردی سازمان را مشخص کرده، ساختارها و فرآیندهای مناسب را طراحی و آنها را اجرا میکنند. این برنامه تحول،نوآوری و یادگیری زیادی به همراه دارد زیرا سازمان تغییرات مهمی را در آن طراحی و اجرا میکنند.
۳-مدیریت یادگیری و دانش سازمانی:به ظرفیت سازمان در تغییر و بهبود اطلاق میشود. این برنامه تحول از یادگیری فردی مجزاست، به سازمان کمک میکند تا فراتر از حل مسائل موجود رفته و به ظرفیت بهبود مستمر دست یابد. این برنامه، سبب توسعه یادگیری سازمانی میشود که از طریق آن، اعضای تقویت شده، مسئول تعیین جهت راهبردی سازمان میشوند.»
وی مشخصههای تغییر دگردیس کننده را در عناوین زیر مطرح کرد؛
⁃ تغییر توسط اختلالات درونی و محیطی تحریک میشود.
⁃ تغییر، سیستماتیک و انقلاب آفرین است.
⁃ تغییر نیازمند پارادای جدید سازمانی است.
⁃ تحول توسط مدیران ارشد و مدیران خط هدایت میشود.
⁃ تغییر و یادگیری مستمر
⁃ تغییر فرهنگ
*همانطور که دکتر محمدعلی شامانی در مقالهای تحت عنوان« تصمیم تازهتان مبارک» می گوید: « برای تغییر نیازمند« اقدام» هستیم؛ اقدامی آگاهانه و متعهدانه. »من نیز معتقدم اگر خواهان تغییر در سازمان هستیم ، به عنوان مدیر در وهلهی اول باید خودمان تغییرپذیر باشیم.
✍🏻صدف پورمنصف
*توماس جی. کامینگز و کریستوفر جی. ورلی ، تحول و توسعه سازمان، ترجمه: کوروش برارپور، انتشارات فراز اندیش سبز، چاپ اول
*ماهنامه رشد مدیریت مدرسه ، اسفند۱۳۸۹
آخرین دیدگاهها